Thursday, September 19, 2013

Dahlia


 
En av mine absolutte sommerfavoritter er Dahlia, eller georginer som de også kalles.
Disse flotte blomstene kommer i en uendelig mengde variasjon; blomsterfarge, bladfarge, høye-lave, enkle og doble og fyllte blomster, ensfargede eller tofargede.
Her og her kan du lese mer om Dahlia.

Jeg har prøvd Dahlia i hagen flere ganger. I år falt valget på en hvit og en rød variant. De ble satt rett ut i disse pottene i begynnelse av juni. Siden jeg var litt sen med plantingen hadde jeg ikke særlig forhåpninger om vokster og blomstring. Men disse vokste godt og begynte faktisk å blomstre tidligere enn noen av de andre Dahliane jeg har hatt tidligere år.

Så nå gjelder det å nyte!
Disse skal forhåpentligvis blomstre til frosten kommer om noen uker.
Da gjelder det å være rask og grave opp knollene og sette dem på tørrlagring over vinteren
til neste vår.

 





No comments:

Post a Comment